Hur tänkte ni här?

Det var förstås på tok för länge sedan som jag bloggade. Men semester och annat har kommit emellan. Hög tid att ta tag i det igen.

Och det första inlägget i denna lilla nystart handlar om de förändringar som Linköpings kommun spånar på vad gäller parkering i centrala staden. Corren kan berätta att det ska bli både färre och mycket dyrare parkeringar i innerstan. Av någon anledning, som i alla fall jag inte begriper, så inbillar man sig tydligen att fler ska ta sig till stan på detta sätt. Hur det ska gå till? Jo, genom att de som arbetar i stan ska välja andra färdmedel vilket ska lösas genom utbyggd kollektivtrafik. En intressant tanke helt klart. Eftersom Linköping har otroligt dålig kollektivtrafik så finns det såklart stor förbättringspotential.

Men eftersom folk redan i dag väljer att handla i Tornby istället för i city pga för få parkeringar så kommer kommunens mål med att minska antalet parkeringar i innerstan leda till att ännu fler väljer att handla utanför city. Tufft för handlarna alltså. Dessutom är det som vanligt ett omänskligt projekt att ta sig till stan med buss om man bor någon annan stans än utmed tätortens fåtaliga huvudlinjer. De som beslutar i de här frågorna måste första att det inte är något alternativ att öka sin restid med 50-100%. Då väljer man något mer tillgängligt vilket i det här fallet torde bli Tornby.

*

För övrigt hade LHC ispremiär igår. Ännu ett bra bloggämne förstås. Men jag återkommer lite längre fram med mer hockey. Jag tänkte bland annat ta en genomgång av nyförvärven för säsongen. Så länge så njuter jag av alla världsmästare som redan efter en isträning kan säga att ”Figren kommer bli skitbra”, ”Albin Lorentzson kommer knappt ta plats” och så vidare… Konstigt att man inte jobbar som sportchef eller talangscout när man kan avgöra sånt efter att ha sett spelarna under några minuter.

This entry was posted in Hockey, LHC, Politik, Samhälle. Bookmark the permalink.

One Response to Hur tänkte ni här?

  1. Robin says:

    För att minska på biltrafiken, som är dålig för både miljön, för samhällsekonomin och för allmänhetens hälsa ur både förorenings- och skadesynpunkt, så måste man ta till åtgärder som 1) minskar bilberoendet och 2) minskar fördelarna i förhållande till andra transportsätt. Problemet är naturligtvis störst i tätorterna.

    Bilberoendet kommer ur 1) det fysiska samhälle som vi byggde då vi inte fattade konsekvenserna av bilismen, med långa avstånd mellan målpunkter och 2) den romantiska bild vi har av vad svenssonlivet innebär, dvs. hus, hund och kombi. ”The american dream”, på svenska.

    Genom att bygga tätare, dvs. effektivisera markanvändningen, i staden så minskar vi de relativa avstånden och därmed också det relativa bilberoendet.
    Den ”svenska drömmen” är svårt att bryta, men åtgärder i trafikmiljön kan förändra attityder i biltrafiken.

    Genom att bygga om trafikmiljöerna i stort, så att det blir mer fördelaktigt att välja alternativa transportsätt, så kan man också styra om en stor del av transporterna till andra gång, cykel och kollektivtrafik, vilket är både renare och bättre ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

    Om man brukar ta bilen till lill-ICA borde man fråga sig om det är rimligt att man ska ta med sig drygt 1 ton stål varje gång man ska åka och handla en liter mjölk. Det är energikrävande en resursslöseri.

    För övrigt så tror jag väldigt mycket på årets upplaga av LHC. Endast Färjestad och Luleå ser på pappret bättre ut. Dessutom finns flera jokrar i serien i år. MoDo är en av dem. DIF är nästan alltid en joker nu för tiden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>